Bliv oprettet som låner på biblioteket

For at kunne låne bøger m.v. hos os, så skal du være oprettet som låner.

Opret dig som bruger digitalt

Hvis du er fyldt 18 år, kan du oprette dig som bruger af biblioteket ved hjælp af MitID her på hjemmesiden.  Tryk på den grønne "Log ind" knap i øverste højre hjørne og tryk derefter på "MitID"-knappen, nederst på siden.

Log ind med MitID, når du allerede er låner

Hvis du allerede er låner, kan du ikke oprette dig igen. Log ind med dit cpr-nummer eller lånernummer og din bibliotekskode. Du kan også gå ind under "Log ind" og logge ind med MitID.

Hvis du har glemt din kode, kan du logge ind med MitID og skrive en ny kode:

  • Log ind og tryk på på "Min konto"-knappen i øverste højre hjørne.
  • Vælg derefter "Rediger brugerprofil" i venstremenuen.
  • Skriv den ønskede kode i de to felter under overskriften "Her kan du ændre din pinkode".

Opret dig som bruger ved personligt fremmøde

Du er altid velkommen til at møde personligt op på et af bibliotekerne. Her kan personalet hjælpe dig med at blive oprettet. Husk gyldigt sundhedskort eller anden gyldig officiel legitimation.

Børn og unge under 18 år

skal have tilknyttet en økonomisk ansvarlig forældre eller værge for at kunne blive registreret som låner på biblioteket. Børn kan få et særligt lånerkort.

Som forældre eller værge kan du give dit samtykke ved personlig henvendelse på biblioteket, hvor du skal udfylde en blanket. Blanketten kan printes og udfyldes hjemmefra, men husk at medbringe dit og dit barns gule sundhedskort. Du kan hente blanketten som pdf-fil via linket nederst på denne side.

Du kan også give dit samtykke digitalt via hjemmesiden og MitID. Når du forældre har givet dit samtykke digitalt, kan barnet blive oprettet som låner ved selv at henvende sig på biblioteket. Barnet skal medbringe sundhedskort, og det skal oplyse personalet om, at der er givet samtykke digitalt, så vi kan finde det frem. Digital samtykke - se Indmeldelse af børn og unge under 18 år på LollandBibliotekerne (nemform.dk)

Institutioner

For børneinstitutioner gælder særlige regler som oplyses på biblioteket. Hvis en medarbejder ønsker at få oprettet et lånerkort til institutionen, kræver det en fuldmagt fra lederen (Hent blanket her)

HUSK

Bliver dit lånerkort/sundhedskort væk, skal du straks give besked til biblioteket, som spærrer for lån på kortet.

Giv altid biblioteket besked om ændring af navn, adresse, e-mail eller telefonnummer. Du kan selv rette kode, e-mail og telefonnummer på hjemmesiden ved at logge ind og redigere din brugerprofil under "Min konto".

Pinkode

Når du bliver indmeldt som låner, får du en pinkode. Pinkoden består af fire tal, som du selv vælger. Pinkoden er personlig og må ikke overdrages til andre. Pinkoden bruger du:

  • på bibliotekets selvbetjeningsautomater
  • på bibliotekets hjemmeside
  • til e-lån som fx Filmstriben eller eReolen

Du kan ikke få tildelt en PIN-kode, hvis du er spærret, hvilket kan ske, hvis du har et mellemværende med biblioteket på 200, - kr. eller derover i gebyrer. Hvis du har en PIN-kode og senere bliver spærret, slettes din PIN-kode, og du kan først bestille en ny kode, når dit mellemværende er bragt ud af verden. HUSK at din PIN-kode er personlig. Lær den udenad og videregive den aldrig til andre. Glemmer du koden, kan du bestille en ny.

Hvis du har glemt din pinkode

Hvis du har glemt din pinkode, kan du selv lave en ny kode her på hjemmesiden ved hjælp af NemID. Det gør du ved at logge ind med NemID, gå ind under "Min konto", trykke på "Rediger brugerprofil" i menuen i venstre side, ændre din kode nederst på siden og gemme.

Du kan også møde personligt op på biblioteket og medbringe gyldigt sundhedskort eller anden gyldig officiel legitimation, så ændrer vi koden for dig.

Din brugerprofil på lollandbib.dk

Du kan selv ændre det bibliotek, hvor du ønsker at afhente materiale, som du enten har reserveret eller bestilt hjem fra andre biblioteker.

Du kan også ændre din interesseperiode.  Interesseperioden er en angivelse af, hvor lang tid du som ønsker at beholde en reservation, det vil sige en udløbsdato. Interesseperioden kan sættes til minimum 1 måned og maksimum 12 måneder.

Du vil altid kunne ændre såvel afhentningssted og interesseperioden for hver enkelt eller for flere reserveringer.

Sådan gør du

  1. Du skal først logge dig ind øverst til højre med dit lånernummer (CPR-nummer) og pin-kode
  2. Dernæst vælger du "Min konto" som kommer frem øverst til højre, når du er logget ind
  3. Vælg "Redigér brugerprofil"
  4. Vælg dit "Foretrukne bibliotek" samt interesseperiode.
  5. Klik på "Gem" nederst på siden