Reglement

Reglementet gældende for bibliotekerne i Lolland Kommune, vedtaget af byrådet.

Almindelige regler for brug af bibliotekerne

  • Bibliotekerne kan benyttes af alle
  • Benyttelse af bibliotekerne er normalt gratis
  • Bibliotekerne kan kræve depositum af brugere uden fast bopæl i Lolland Kommune.
  • Bibliotekerne betragter i reglementet unge på 18 år og opefter som voksne, børn og unge under 18 år betragtes som børn.

Åbne biblioteker

Læse om brug af bibliotekerne i den selvbetjente åbningstid

 

Lånerkort

  • Sundhedskortet skal normalt anvendes som lånerkort og bruges som legitimation ved indmeldelse. Indmeldelse kan ske ved personligt fremmøde i den betjente åbningstid eller vha. MitID på hjemmesiden (gælder ikke børn og unge under 18 år). 
    Hvis du skal have en ny pinkode (fordi du har glemt den) kan du logge ind på hjemmesiden med MitID og dernæst vælge en ny kode. 
  • Børn og unge under 18 år skal have forældres eller værges underskrift for at kunne låne. Børn kan få et særligt lånerkort.
    Du kan give dit samtykke digitalt (Indmeldelse af børn og unge under 18 år (nemform.dk)
    - eller ved henvendelse på biblioteket, hvor en blanket skal udfyldes.
  • Efter oprettelse, eller ved senere ændring af e-mailadresse, sendes en verifikations-besked for at sikre, at mailadressen er rigtig.
  • Sundhedskort og lånerkort er personligt og skal anvendes ved hvert lån.
  • Hvis man mister sit sundhedskort/lånerkort, skal kortet straks spærres ved henvendelse til biblioteket, så misbrug undgås.
  • Man er personlig ansvarlig for de materialer, der lånes på kortet, indtil det evt. spærres. Det gælder også hvis kortet overlades til en anden.
  • For børneinstitutioner gælder særlige regler som oplyses på biblioteket. Hvis en medarbejder ønsker at få oprettet et lånerkort til institutionen, kræver det en fuldmagt fra lederen (find formular nederst). 

Pinkode

  • For benyttelse af selvbetjeningsautomaterne samt ved reservering og fornyelse via bibliotekets hjemmeside kræves en pinkode (4-cifret tal).
  • Du vælger selv din pinkode ved oprettelsen som låner. 

Lån og lånetid

  • Alle lån skal registreres ved selvbetjeningsautomaterne.
  • Afleveringsdatoen for det enkelte materiale fremgår af udlånskvitteringen.
  • Lånetiden for bøger og musik-cd'er er 30 dage, dog kun 15 dage for kviklån. Lånetiden for tidsskrifter, film og cd-rom og konsolspil er 14 dage.
  • Lånetiden kan fornyes, hvis materialet ikke er reserveret til andre. De fleste materialer kan fornyes 2 gange. Fornyelse kan tidligst ske 14 dage før afleveringsdato.
  • Ved aflevering kan man få udskrevet en kvittering for det materiale, der er afleveret.
  • Lånte materialet må ikke afleveres i bibliotekets brevsprække eller postkasse.
  • Oplysninger om lånt materiale slettes, når materialet afleveres.
  • Hvis lånetiden overskrides, skal der betales gebyr. Dette gælder også, hvis materialet fornyes efter lånetidens udløb.
  • Biblioteket tilbyder at sende en SMS eller e-mail med besked om snarlig aflevering, men det er lånerens eget ansvar at sikre, at lånetiden overholdes – også hvis beskeden udebliver pga. tekniske fejl.

    OBS! Husk altid at have din aktuelle mail-adresse og/eller dit nyeste mobilnummer registreret i vores system. 

    Bibliotekets behandling af personoplysninger sker efter persondataloven.

Reservering og bestilling

  • De fleste materialer kan reserveres.
  • Reservering af materialer er gratis. Vi henstiller, at man højst har 50 reserveringer/bestillinger stående!
  • Materialer, biblioteket ikke selv har, og som kan skaffes fra andre danske biblioteker, kan bestilles uden omkostninger for låneren. Ved materiale skaffet fra udlandet skal låneren betale de hermed forbundne omkostninger.

Gebyrer

  • Der betales gebyr for overskridelse af lånetiden
  • Der sendes en hjemkaldelse 14 dage efter afleveringsdatoen.
  • Der sendes en regning 5 uger efter afleveringsdatoen.
  • Regning sendes til inddrivelse, når lånetiden er overskredet med 7 uger. Ved overdragelse af en sag til inddrivelse pålægges Lolland Kommunes normale inkassogebyr.
    (Få en status over dit økonomiske mellemværende med Lolland Kommune)
  • Ubetalte gebyrer, der overstiger 200,- kr. kan inddrives ved indeholdelse i løn m.v. efter reglerne i Kildeskatteloven.
  • Taksterne gælder for materialer med samme udlåns- og afleveringsdato.
    LollandBibliotekerne gebyrer og takster
     

Erstatninger

  • Materiale, der ikke afleveres eller afleveres i beskadiget stand, skal erstattes til den pris, biblioteket fastsætter.
  • DVD, CD-ROM og computerspil er som følge af lov om ophavsret dyre at anskaffe til udlån på biblioteket. Derfor kan bibliotekets erstatningspris være høj. Hvis en DVD-film bliver beskadiget eller stjålet hos låneren, gælder der særlige erstatningsregler under forudsætning af, at der foreligger dokumentation i form af forsikrings- eller tyverianmeldelse.
  • Hvis et bind i et flerbindsværk er bortkommet eller beskadiget, og det kun kan købes samlet, kan biblioteket kræve hele værket erstattet.
  • Biblioteket bevarer ejendomsretten til materialer – også til materialer der er erstattede. Derfor skal bortkommet materiale afleveres, hvis det findes. Erstatningsbeløbet (minus gebyrbeløbet) refunderes i op til 1 år mod fremvisning af kvittering.
  • Hvis erstatningsbeløbet og gebyrbeløbet på et bortkommet materiale endnu ikke er betalt og det pågældende materiale afleveres efter 1 år, så opretholdes kravet om betaling af såvel erstatningsbeløbet som gebyrbeløbet fortsat.

Udelukkelse

  • Brugere, der gentagne gange ikke afleverer lånt materiale eller afleverer materialet i beskadiget stand, kan udelukkes fra at låne.
  • Brugere, der skylder 200 kr. i gebyrer eller derover, udelukkes fra at låne til hele gælden er betalt.
  • Brugere, der ikke respekterer god ro og orden eller ikke følger personalets anvisninger kan bortvises, ligesom overtrædelse af bibliotekets reglement kan føre til udelukkelse.

Benyttelse af bibliotekets lokaler, pc’er m.v.

  • Der må ikke ryges i biblioteket
  • Alkoholiske drikke må ikke indtages på biblioteket
  • Mad og drikke må kun indtages efter særlig tilladelse fra personalet
  • Hunde og andre husdyr må ikke tages med ind på biblioteket (førerhunde undtaget)
  • I forbindelse med brug af bibliotekets pc’er gælder bibliotekets net-etiske regler:

Net-etiske regler

  • LollandBibliotekerne giver fri adgang til Internettet med henblik på at give alle borgere lige adgang til den information og de muligheder for kommunikation, der findes på Internettet.
  • Bibliotekets pc'er må ikke benyttes til at kikke på eller læse pornografisk, racistisk eller anden anstødelig materiale! Kommer du ufrivilligt ind på en side med sprogbrug og billeder der er pornografisk, racistisk eller på anden måde anstødelig, så søg straks væk fra siden ( Kontakt personalet, hvis det ikke er muligt).
  • Pc'erne er placeret i et åbent miljø, hvilket er et bevidst valg fra bibliotekets side, idet personalet herved kan holde øje med og gribe ind overfor ovennævnte uønskede brug. Placeringen må imidlertid ikke friste nogen til ugenert at kigge andre over skuldrene uden deres accept. Alle skal overholde god etikette på Internettet og biblioteksrummet!
  • Almindelige danske og internationale love og regler om ophavsret og kopiering skal overholdes. Overtrædelse af ovennævnte regler kan medføre sanktioner i form af bortvisning eller karantæne.
  • Ovennævnte regler gælder også, når bibliotekernes trådløse netværk benyttes.
  • For brug af bibliotekets printer og kopimaskine opkræves betaling (se de aktuelle takster)
  • Bibliotekspersonalets anvisninger skal følges ved opholdet i bibliotekets lokaler.
  • Bibliotekets alarm er koblet til mellem kl. 22 og kl. 7. Hvis man opholder sig i biblioteket i dette tidsrum, vil alarmen blive udløst, og en vægter fra alarmcentralen rykker ud. Alarmen kan også gå i gang, hvis et vindue efterlades åbent. I begge tilfælde vil de personer, der er årsag til alarmen, blive holdt ansvarlig for omkostningerne.

Beskadigelse af afspilnings- og it-udstyr

Biblioteket påtager sig intet ansvar, hvis lånte materialer beskadiger afspilnings- og it-udstyr.
Følg dette link for at se bibliotekets klagevejledning - hvis du er utilfreds med vores service

 

Klagevejledning

Biblioteket har mange tilbud og rigtig mange brugere. Vi bestræber os altid på at yde en god service til alle. Der kan dog også ske både menneskelige og maskinelle fejl hos os. Som regel får vi gjort skaden god igen ved brugernes første henvendelse.


Hvis du ikke mener, at du har fået en tilfredsstillende behandling, så er du altid meget velkommen til at sende din klage videre.
 

Klager over bibliotekets tilbud, service m.v. sendes skriftligt til:


Charlotte Greve - chagr@lolland.dk 
Souschef
Tlf.: 21 35 48 19

Har du andre bemærkninger til bibliotekets tilbud, service m.v. er du også velkommen til at adressere dem til ovennævnte.