Gyngende grund - foredrag

- Date
- Tid
- 19:00 - 20:30
- Bibliotek
- Nakskov Bibliotek
- Adresse
-
Søvej 8
4900 Nakskov
Danmark
På væggen her i Oasen på Nakskov Bibliotek kan man lige nu se fire billeder fra Niels Østergaard Munks udstilling 'Gyngende Grund', der blev vist på Galleri Image i Aarhus sidste år.
De fire værker på væggen er fra venstre mod højre: Tornadoen (2023) Stormfloden (1872) Stok Og Sten Roebunker Tornadoen er Lalandias vartegn af en vandrutsjebane og hele udgangspunktet for udstillingen. Han syntes nemlig, det var ganske ironisk, at der ligger en vandrutsjebane ved navn Tornadoen lige bag ved stormflodsdiget på bunden af den nu inddæmmede Rødby Fjord. Derudover synes han, det var sjovt, at i selvsamme år som stormfloden ramte, nemlig i 1872, blev den øjeblikkelige kameralukker opfundet. Den var færdigudviklet i 1878, samtidigt med diget.
En af interesserne i den øjeblikkelige kameralukker var at få vand til at stå stille på billeder, ligesom mennesket med diget forsøgte at kontrollere vandet. Sidenhen er der sket meget med fototeknologien, og i dag bruger man en digital, såkaldt "rullende" kameralukker. Dens effekter kan ses i de bølgende videooptagelser fra Lalandia, som blev vist på en skærm ved ferniseringen og efterfølgende på projektor i glassalen.
"En anden konsekvens ved det digitale billede er, at fototeknologien er blevet tørlagt og drænet, ganske som Rødby Fjord i sin tid. Det vil altså sige, at den digitale, tørlagte kameralukker ironisk nok giver os et meget mere flydende og bølgende billede end den våde, analoge fototeknologi. Det analoge får man et glimt af i de små rammer på væggen, som viser to mørkekammerfremkaldte billeder. De er ikke blevet varmepressede efter tørring, og derfor er de helt bølgede, som papir jo er, når det lige er kommet op af vandet. Det ene billede er sikkert velkendt for mange, og det forestiller stormfloden, som den blev gengivet allerede i samtiden. Her har jeg fået et scan i høj opløsning fra Det Kongelige Bibliotek, som jeg så har sendt til Tyskland, hvor jeg fik overført scannet til negativ. Derefter har jeg selv fremkaldt billedet i mørkekammer via negativet.
Det andet er et billede af et hus fra Frilandsmuseet, der oprindeligt blev opført på Sydsjælland. Her blev jeg meget fascineret af den bølgende bygning, der trods dens svingninger lader til at være ganske solid. Denne effekt har jeg så forsøgt at forstærke ved at fremkalde billedet på det bølgende mørkekammerpapir. Noget andet fascinerende ved Frilandsmuseet er, at det er en måde at indramme og huske noget bestemt på - lidt ligesom vi gør med fotografier. Altså en hukommelsesteknik.
Sidst men ikke mindst er der et billede af en bunke roer, som jo om noget er et lollisk fænomen. Roebunkerne var jeg interesseret i, fordi deres form minder meget om digets, og fordi de ligger der og gemmer på sukkeret, ganske som et negativ, der gemmer på billedet. Desuden ødelagde Stormfloden den allerførste roehøst på Lolland. Så selvom det er en udstilling, der handler meget om Lolland, så handler den også rigtig meget om billedteknologier.
Denne aften viser jeg en film á 20 minutters varighed, som også var med på udstillingen. Her vil jeg i samtale med Oliver Stilling fortælle mere om filmen, udstillingen og de ovennævnte temaer. Jeg håber I har lyst til at komme!"
Der er ingen tilmelding - alle kan deltage!